Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Nu beschikbaar tot 17:00

Het vermogen van een motor ontstaat door een juist samenspel van brandstof, lucht, compressie en ontsteking (of zelfontbranding als het een diesel is). Als een motor inhoudt of niet het vermogen levert dat normaal gevoeld wordt als je gas geeft, is in die keten iets mis. Vrijwel elke diagnose naar de klacht begint met uitlezen van de auto, als deze daar modern genoeg voor is. Echter, veel klachten kennen oorzaken die de auto zelf niet waarneemt als probleem omdat het niet elektronisch te meten is. Dan is een auto “storingvrij” en zal er dus op een andere manier diagnose gesteld moeten worden.

Wat we daarom ook met alle auto’s doen die we onderzoeken is er eerst mee gaan rijden. De klacht ervaren, motordata uitlezen tijdens het optreden van de klacht, eventuele andere problemen vastleggen en een goed beeld krijgen van het gedrag en de staat van de wagen. Dat is de basis voor goed onderzoek, feiten verzamelen en geen aannames doen.

Daarna gaat de auto de werkplaats in, de brug op en gaan we op onderzoek uit.

 

Dieselmotoren

Bij dieselmotoren begint een diagnose van het inhouden of gebrek aan vermogen aan de luchtzijde van de motor, zeg maar de ademhaling. Vergelijk het maar met een mens; als u probeert hard te lopen terwijl u een hand voor de mond houdt kan u onvoldoende ademhalen en zal u niet erg hard kunnen rennen. Zo is dat bij een motor ook. Veel dieselmotoren beschikken over een turbo die de luchtdruk in het inlaatsysteem verhoogt en zo voor meer zuurstof in de cilinders zorgt. Belangrijk is dus of die turbo op tijd en voldoende lucht aanlevert en dat de lucht ook daadwerkelijk de cilinders in komt. Ergens in het inlaatsysteem kunnen lekkages of verstoppingen optreden en er zijn een heel aantal componenten die de doorgang kunnen verstoren zoals de EGR, de Lucht Massa Meter, het inlaatspruitstuk, etc. Een goede uitstroom van lucht, zeg maar het uitademen van de uitlaatgassen, is voor een turbomotor minstens zo belangrijk als het inademen. De snelheid van de uitlaatgassen bepaalt namelijk de mate waarin de turbo druk levert.

Veel vermogensklachten bij dieselmotoren worden veroorzaakt door een probleem in de ademhaling weten we uit ervaring. Bij oudere motoren kan het moment van inspuiting een probleem vormen, dan klopt de timing van de motor niet meer. Een tekort aan brandstof in plaats van lucht is tenslotte de laatste veel voorkomende oorzaak van een gebrek aan kracht in een dieselmotor. Iets simpels als een te lang niet vervangen brandstoffilter kan de doorstroom belemmeren en een heel specifieke en langzaam erger wordende klacht veroorzaken. Meestal komt een tekort aan diesel echter door de verstuivers, als commonrail verstuivers bijvoorbeeld verslijten, wordt de openingsdruk steeds hoger en de hoeveelheid retour steeds groter. De retour is de stroom brandstof die de verstuiver niet inspuit maar terug de tank in gevoerd wordt. Een te hoge stroom retour levert een drukprobleem in het systeem op waardoor er minder diesel de cilinders in komt. Daar gaat de motor van inhouden.

 

Benzinemotoren

Bij benzinemotoren is de oorzaak van inhouden minder vaak aan de ademhaling gekoppeld, vaker is de toevoer van brandstof of de ontsteking het probleem. Zowel een tekort als een overschot aan benzine zorgt ervoor dat de motor niet soepel trekt. Als de vonk die het mengsel moet ontbranden te zwak is of op het verkeerde moment komt, loopt de motor ook niet goed en mist kracht. Tot slot kan het aan de aansturing van de motor liggen. Als het motormanagement systeem een probleem ziet in de hoeveelheid vervuiling die uitgestoten wordt, brengt deze de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt terug om zo minder vervuiling op te leveren. Zolang dit probleem binnen de toleranties van het meetsysteem blijft, registreert het motormanagementsysteem het niet maar het kan wel degelijk voelbaar zijn. Veel benzine motoren zijn tegenwoordig voorzien van turbo’s, een trend die ervoor zorgt dat kleinere motoren toch heel krachtig zijn. Die generatie motoren bekijken we anders dan de traditionele “ongeblazen” motoren omdat de ademhaling hiervan anders geregeld is.

De bedoeling van diagnose stellen is om de oorzaak van het probleem dat zich voordoet te achterhalen, te bepalen wat de oplossing is en wat de kosten daarvan zijn. In veel gevallen is dat eenvoudig, in sommige gevallen is het een combinatie van meerdere problemen en moeten we stapsgewijs te werk gaan. Door de vele diagnoses die we stellen, weten we dat in de praktijk we met ongeveer 2 uur onderzoek heel veel diagnoses kunnen afronden. Zo weet u ook vooraf waar u op rekenen moet. Benieuwd naar onze aanpak voor uw klacht? Stel een vraag of vraag om een offerte. We zijn u graag van dienst!

Wilt u een Prijsindicatie of Heeft u vragen?
Ruim 1.000 mensen gingen u afgelopen jaar voor.

Carrec Technocenter is specialist in onderhoud, (aankoop)keuringen en prestatieverbeteringen bij personenauto’s en campers. Bent u op zoek naar een echte specialist? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

request_woman
sale_moneyOnderhoud op maat voorkomt klachten, voortijdige slijtage en onnodige kosten.
(217 reviews)

reviews_likeBEKIJK HIER ONZE REVIEWS

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.