Hoe werkt het remsysteem?
Vast onderdeel van de APK is een remmentest, waarbij zowel de vertraging als de verdeling van de vertraging per wiel en per as bekeken wordt. Bij onderhoud op maat zoals wij dat uitvoeren, kijken we de remmen van jouw auto altijd helemaal na om eventuele veiligheidspunten op te lossen. De remmen van een auto zijn immers een wezenlijk onderdeel van de veiligheid ervan.
Wat goed is om te weten is dat remsystemen door grote gespecialiseerde onderdeelfabrikanten (Bosch, Brembo, TRW, ATE, etc.) gemaakt worden voor alle autofabrikanten. Vaak worden de remsystemen die specifiek voor een bepaald merk worden gebouwd ook op die manier in de markt gezet, als “eerste keus van” of “geschikt voor”. Net zoals de meeste automerken een voorkeur voor een bepaald merk banden hebben en de nieuwe auto’s ook op die banden afleveren. Op die manier kunnen wij dus exact dezelfde remdelen monteren op jouw auto als de fabriek of de dealer zou monteren. Ben je benieuwd of het niet beter dan origineel kan? Bij Carrec Technocenter zijn we dealer en montagepartner van de meest voorkomende merken als het gaat om remmenupgrades. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw auto en toepassing!
Onderhoud bespaart kosten
Regelmatig controleren, schoonmaken en vervangen van de remmen voorkomt problemen en bovendien onnodige kosten. Remblokken die tot op het ijzer versleten zijn beschadigen de remschijf waar ze tegenaan gedrukt worden. Doorrijden tot het niet meer gaat betekent vaak dat de remschijven ook vervangen moeten worden. Dubbele kosten die bij goed onderhoud voorkomen hadden kunnen worden. De remstof die ontstaat bij het verslijten van de remblokken (en uw wielen zwart kleurt) slaat natuurlijk ook neer op het remsysteem zelf. Als er teveel vuil in komt, kunnen de remmen blijven hangen waardoor de schijf onnodig heet gestookt wordt, de auto trekt naar de kant waar constant geremd wordt. Daarnaast kan onnodige slijtage onstaan met onvoorspelbaar stuur- en remgedrag tot gevolg.
Problemen met remmen die we veel tegenkomen;
- Bij remmen trilt het stuur, het rempedaal of de hele auto
- De remmen piepen
- Het rempedaal voelt sponzig
- Er is een schurend geluid hoorbaar bij remmen
- Een van de remmen blijft hangen
- Een waarschuwingslampje in het dashboard brandt
Een goed remsysteem vertraagt comfortabel, is trillingsvrij, goed te doseren, vrij van bijgeluiden en blijft goed werken, ook als er zeer stevig en eventueel ook vaak achter elkaar geremd wordt. Laat u niet verrassen en laat uw remmen goed bijhouden. We zijn u er graag mee van dienst.