Dat artikel schreven wij jaren geleden over de eerste generatie 1.6 hdi motoren van PSA. De diesel is intussen in het verdomhoekje beland en het aandeel diesels in onze werkplaats is overeenkomstig gekelderd. Techniek wint niet van politiek.
Het downsizen van benzinemotoren is ook onverminderd doorgegaan. Hiermee wordt het kleiner en zo zuiniger maken van motoren bedoeld. Kleine motoren worden zo ver opgevoerd dat ze sterk genoeg zijn om auto’s aan te drijven die vroeger veel grotere motoren hadden. Kleiner, lichter, zuiniger, schoner. Deze opgevoerde motoren worden zwaarder belast maar werken met een hoger rendement.
Grens bereikt
Autofabrikanten hebben hiermee de grenzen van het technisch mogelijke echt opgezocht. Zelfs bij gerenommeerde motorenbouwers als Volkswagen en BMW is het standaard onderhoud niet meer voldoende om vroegtijdige slijtage of zelfs motorschade te voorkomen. Zodoende bieden wij onderhoud op maat, aangepast aan de onderhoudsbehoefte van deze motoren. Op die manier voorkomen wij vroegtijdig verslijten of beschadigd raken van de motor. Voorkomen is écht veel goedkoper en duurzamer dan genezen.
Is het dan alleen maar kommer en kwel met de hedendaagse motoren? Zeker niet!
Chiptuning
Een leuke bijkomstigheid van deze kleinere, opgevoerde motoren is dat ze vaak uitgevoerd zijn met een turbo en of een compressor. Daardoor zijn deze motoren softwarematig heel goed te optimaliseren. We chippen meer auto’s dan ooit tevoren en met aansprekende resultaten. Benieuwd?
Lees het hier: Chiptuning