In onze werkplaats worden zeer regelmatig auto’s “uitgelijnd” omdat we aan het onderstel of de motor gewerkt hebben. De ophanging of het subframe (deel van de auto waar de wielophanging aan gemonteerd zit) worden dan gedemonteerd en bij het weer opbouwen moeten alle wielen weer exact in lijn gezet worden. Daarnaast is een verlopen uitlijning de oorzaak van veel klachten over het onderstel, het rijgedrag van de auto of vreemde bandenslijtage. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door het raken van de stoep, een gat in de weg en natuurlijk normale slijtage. Wilt u weten hoe wij uw auto uitlijnen? We laten het u graag zien! Een stuur dat scheef staat bij rechtuit rijden, een auto die trekt, zwaar stuurt of banden die onregelmatig verslijten kunnen allemaal klachten zijn die ontstaan door onjuiste uitlijning.

Wat is uitlijnen?

Eerst verbinden we de positie van alle vier de wielen draadloos met een computer. We kunnen dan precies zien wat de stand van de wielen is en of die afwijkt van de opgave van de fabrikant. De wielen zijn in verschillende richtingen te verstellen, de meest voorkomende zijn de sporing en het camber.
Sporing:
Toe- en Uitspoor; de stand van de wielen ten opzichte van de lengte-as van de auto. Als de wielen in stilstand wat naar elkaar toe staan, heet dat toespoor. Als de wielen wat naar buiten staan (van elkaar af), is dat uitspoor.
Camber; de afwijking ten opzichte van de verticale lijn.

Waarom uitlijnen?

Een juiste uitlijning helpt de banden minder snel te slijten. Niet alleen gaan deze langer mee, de banden presteren beter en het scheelt brandstof. Tot slot borgt de uitlijning het weggedrag en daarmee uw veiligheid omdat de auto voorspelbaar reageert en niet trekt of opzij zwenkt.

Twijfelt u aan het weggedrag van de auto? Maak een afspraak voor een diagnose of proefrit, we kunnen je snel vertellen of er wat mankeert aan de uitlijning én het verhelpen!

Auto uitlijnen op de brug

    We gebruiken het kenteken om het merk, model en de motoruitvoering van jouw auto te bepalen.
    Auto oprijden