Symptomen

Sinds autofabrikanten directe benzine inspuiting toepassen is een probleem ontstaan dat veroorzaakt wordt door inlaatvervuiling. Waar dit soort vervuiling tot nog toe vooral bij dieselmotoren voorkwam gebeurt dat nu ook in benzinemotoren.
Als je een vervuilde inlaat hebt merk je dat vooral doordat de auto niet lekker meer rijdt. De motor mist trekkracht en stottert met optrekken. Ook als de motor meer toeren maakt mist er kracht. Bovendien kan het brandstofverbruik flink toenemen. In extreme gevallen verdwijnt meer dan 30% van het motorvermogen. In een hoop gevallen gaat er geen storingslampje branden.

Inlaatreiniging

Een goede manier om deze klachten op te lossen is door de inlaat te reinigen. Er worden verschillende methodes toegepast. Om verzekerd te zijn van een goed resultaat hebben wij deze allemaal getest. Uiteindelijk bleek maar één methode écht effectief, namelijk het stralen van de inlaat met granulaat of walnootschillen (ook wel walnutblasting genoemd).

Om de motor op deze manier te reinigen  moet het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden. Daarna wordt met een daarvoor ontworpen spuitlans de vervuiling letterlijk van de inlaatpoorten en kleppen afgeblazen. Walnutblasting is een arbeidsintensieve klus die afhankelijk van de mate waarin een motor vervuild is, 6 tot wel 12 uur werk is. Merken en motoren waar vervuilde inlaten bij voorkomen zijn o.a.;

    • Audi 1.2 1.8 en 2.0 TFSI
    • Volkswagen 1.2 1.8 en 2.0  TFSI en TSI
    • BMW N43, N53, N20, N54, N55, S55, N13, N12, N14, B38, B48, B58
    • Seat 1.2 1.8 en 2.0 TFSI en TSI
    • Skoda 1.2 1.8 en 2.0 TFSI en TSI
    • Ford 1.0 Ecoboost
    • Peugeot 1.6 THP motor
Inlaatreiniging voor je auto, walnutblasting

Resultaat

Na het reinigen zetten we de auto weer in elkaar, wissen de storingen en testen het rijgedrag van de auto. Het resultaat is zonder uitzondering zeer goed. Verloren trekkracht en souplesse worden teruggewonnen en het brandstofverbruik neemt af. Op de afbeelding is van een vermogensmeting die we voor en na reinigen van de inlaat van een Peugeot 5008 met 1.6THP motor hebben gedaan. Normaal heeft deze auto 156pk en 240Nm trekkracht. Voor de reiniging was daar nog maar 121pk en 187Nm van over. Bovendien verliep het vermogen voor de reiniging heel grillig (de gele lijnen zijn van de meting voor reiniging). Door het goed schoonmaken van de inlaat kreeg deze auto er uiteindelijk 36pk en 41Nm bij! De originele rijeigenschappen zijn zo goed als volledig hersteld (de vloeiende rode lijnen zijn van de meting na reiniging).

Resultaat van het reinigen van de auto

Heb jij ook klachten over het lopen van jouw motor of het idee dat je vermogen mist? Ben je benieuwd of vervuiling de oorzaak is? Neem gerust contact met ons op! We beantwoorden jouw bericht zo snel mogelijk.

    We gebruiken het kenteken om het merk, model en de motoruitvoering van jouw auto te bepalen.